یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

تصفیه هوای اداری

مجله به روز مهندسی و تکنولوژی

تصفیه هوای اداری

۲۵۰ بازديد

تصفیه هوای اداری

چرا برای سلامتی و آسایش در محیط کار خود نیاز به تصفیه هوای اداری داریم؟

کارمند یک اداره معتبر ایرانی هستم. نسبت به کار خودم احساس تعهد کامل دارم و هر روز صبح از دیدن همکارانم در محیط کار انرژی میگیرم ولی چند ساعت بعد بی هیچ دلیل مشخصی خسته ام.

غالبا ظهر به بعد سردردهای خفیفی را تجربه می کنم، به شکلی که توان تمرکز فکری ام را کاملا از دست میدهم و البته عصر که از محیط کارم برمی گردم همه این کسالت و بی قراری به یک باره محو می شود…

 

 

تاثیر کیفیت هوای محیط کار بر عملکرد کارکنان

 

هوای-نامطلوب-اداره-دفترکار-سازمانشاید این درد دل بسیاری از کارمندان محیط های اداری ما باشد و آن را به هزار و یک دلیل شخصی، اجتماعی و اقتصادی ربط بدهند ولی تجربه حرفه ای ما در شرکت مهندسی تصفیه (پالایش) هوای نوجان مهر بیانگر آن است که در خیلی از موارد، بخشی ازاین نامطلوبی در کیفیت هوایی است که در محیط کار تنفس می شود.

راهکار برطرف کردن چنین وضعیتی چیست؟

یک دستگاه تصفیه هوا مناسب فضای اداری چگونه می تواند منجر به افزایش بهره وری کارکنان و صرفه جویی در هزینه های نیروی انسانی شود؟

برای اطلاعات بیشتر درباره کاهش عملکرد کارکنان اداره بواسطه آلودگی هوا به لینک زیر مراجعه کنید. (زبان انگلیسی)

Air pollution is bad for productivity, even in office jobs

 

 

آلودگی هوا در محیط های بسته اداری و لزوم تصفیه هوا

 

مرگ-به-دلیل-آلودگی-هوافضاهای عمومی اداری و خدماتی همچون بانک ها، مراکز خدمات درمانی، ساختمان های اداری پرتراکم و پرتردد از جمله فضاهایی هستند که در آن کیفیت هوا در روزهای آلوده سال هیچ تفاوتی با محیط بیرونی ندارد و کارکنان چنین فضاهایی حساسیت‌ ها، مشکلات تنفسی، کاهش تمرکز ذهنی، سردرد و سرگیجه را بدون هیچ دلیل مشخصی تجربه می کنند.

فراتر از این، آلودگی هوا از دلایل مهم مرگ و میر زودهنگام ناشی از سکته های قلبی و مغزی است. کاملا مشخص است که از دست دادن نیروهای مجرب یک سازمان خسارات غیرقابل جبرانی را به آن وارد می کند، چراکه جایگزینی چنین سرمایه انسانی با افراد کم تجربه و جوان ناممکن و حتی فاجعه بار خواهد بود!

به دلایل فرهنگی و اجتماعی در ایران، حیات و پایداری بسیاری از کسب و کارهای متوسط و بزرگ به شدت وابسته به وجود مدیران و بنیان گزاران اولیه آنها است. حال فرض کنید که از دست دادن این افراد چه اثرات غیرقابل پیش بینی در شرایط فشارهای اقتصادی به سازمان ها تحمیل می کند و چه بسا منجر به فروپاشی سازمان ها گردد!

بی شک هر اقدامی در جهت مقابله با این تهدید ارزش توجه دارد و از آن جمله می توان به استفاده از دستگاه های تصفیه و پالایش هوا مناسب برای محیط های اداری اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره آلودگی هوای محیط های بسته اداری، به منبع زیر از آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا مراجعه نمایید. (زبان انگلیسی)

An Office Building Occupants Guide to Indoor Air Quality

 

منابع آلودگی در محیط های بسته اداری را بهتر بشناسیم

 

نظافت-آلودگی-هوای-شیمیایی-تصفیه-هوا

بدلیل تردد بالا در محیط های اداری، نفوذ آلودگی هوای بیرونی به داخل، یکی از  اصلی ترین دلایل آلودگی در فضاهای اداری می باشد.

افزون بر این فضاهای دکوراتیو اداری که در ساخت آن عناصر و متریال متنوعی از چوب های فشرده تا انواع رنگ ها، رزین ها و کفپوش ها مورد استفاده قرار می گیرد، با چالش مضاعفی از لحاظ کیفیت هوا مواجه می باشند.

مواد و مصنوعات دکوراتیو منشا متصاعد شدن انواع خطرناکی از گازهای آلاینده همچونفرمالدهید است. بدلیل نظافت دایمی و استفاده زیاد از مواد شوینده در محیط های اداری نیز بر میزان بخارات شیمیایی محرک دستگاه تنفس افزوده می شود.

 

 

 

فراموش نکنید که هر کدام این آلاینده ها اثرات مخربی بر سلامت کارکنان می گذارد. پس اگر به فکر سلامتی خود و کارکنانتان هستید، تلاش برای حذف و کاهش این منابع آلودگی را باید از فعالیت های مهم سازمان بدانید و انتخاب مناسب یک دستگاه تصفیه هوای اداریمناسب یک از اقدامات در این راستاست.

 

 

فرمالدهید: کشنده خاموش

فرمالدهید-آلاینده-شیمیایی-تصفیه-هواهمچنان که اشاره شد یکی از متداول ترین آلاینده های محیط های اداری، فرمالدهید است. به احتمال بسیار فرمالدهید می تواند عامل بروز سرطان باشد و تنفس آن در کوتاه مدت منجر به بروز علایمی همچون سردرد، سرگیجه، سوزش چشم ها و تپش قلب می شود. جالب است بدانید که از فرمالدهید با عنوان کشنده خاموش یاد می شود!

این گاز از مصالح ساختمانی همچون MDF، مصنوعات چوب فشرده، رنگ و رزین ها، کفپوش ها و محصولات شوینده مورد استفاده در دفاتر اداری متصاعد می شود و از آنجا که امروزه در بسیاری از شرکت ها از این مواد استفاده می شود، حذف منبع آلاینده کاری غیرممکن و دشوار خواهد بود. به همین دلیل از روش های موثر در حذف و کاهش این آلاینده می توان استفاده از فیلترهای تخصصی مبتنی بر جذب این گاز را نام برد.

دستگاه‌های تصفیه هوای اداری شرکت نوجان مهر دقیقا برای این نیاز بومی، طراحی و بهینه شده اند.

 

 

آیا تهویه هوا در فضاهای اداری می‌تواند جایگزین تصفیه هوا باشد؟

 

کانال-تهویه-هوا-مطبوعتفاوت اصلی فضای بسته با فضای آزاد، محبوس شدن آلودگی در آن است. چرا که در محیط‌ های بسته به ویژه در ساختمان‌ های امروزی که از پنجره ‌ها و درب‌ های عایق ساخته شده ‌اند، تهویه مناسبی وجود ندارد و هوا در آن به تله می ‌افتد.

در هنگام احداث ساختمان یا پس از آن با راه ‌اندازی سیستم‌ های تهویه متناسب می‌توان آلودگی را مستقیما از نزدیکی محل انتشار آن به فضای بیرون هدایت کرد و اجازه داد با ورود هوای تازه از بیرون، بهبود کامل حاصل گردد. اما متاسفانه از آنجایی که آلودگی هوای بیرون در کلانشهرهای ایران به ویژه در فصول پاییز و زمستان شدت بالایی دارد این جابه جایی هوا چندان مفید نخواهد بود و منجر به هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی نیز می شود که خود عاملی منفی است.

 

 

 

برخلاف انتظار، اغلب ساختمان های اداری ما به سیستم های تهویه مطبوع هوای تازه مناسب مجهز نیستند و عمدتا بدلیل ملاحظات مصرف انرژی توجه کافی به آن نمی شود. لذا در بیشتر مواردی که کیفیت هوا مورد شکایت است، نمی توان با استفاده از تهویه صرف  مشکل را بر طرف نمود. در چنین شرایطی رویکرد صحیح جایگزین، بهره بری از سیستم های تصفیه هواست.

 

 

یک دستگاه تصفیه هوای اداری مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

 

این روزها تبلیغات بازار دستگاه های تصفیه هوا متنوع و حتی اغراق آمیز شده است و شعارهای تبلیغاتی مختلفی همچون «تولید اکسیژن» و «اکسیژن غنی شده» به گوش می رسد؛ فراموش نکنید که برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای اداری مناسب باید به دقت با متخصصان و کارشناسان مشورت کنید و مناسب ترین محصول را از لحاظ کارایی و طراحی متناسب با فرهنگ سازمانی و چیدمان تاسیسات در محل کار خود انتخاب کنید.

دستگاه های تصفیه هوا عموما با دو روش جذب آلاینده و یا تغییر ماهیت آلاینده فعالیت می کنند. تکنولوژی های متعددی همچون آیونایزرها و لامپ‌ های UV بدون جذب آلاینده برای پالایش هوا به تغییر ماهیت آلاینده ها می پردازند.

از آنجایی که در این دستگاه ها دیگر تعویض فیلتر بی معنا می شود برای بسیاری جذاب به نظر می رسد اما نباید فراموش کرد که تغییر ماهیت آلاینده ها و تولید محصولات جانبی می تواند چه اثراتی بر سلامتی ما بگذارد؟ برای مثال دستگاه های یون ساز ناخواسته باعث تبدیل بخشی از اکسیژن موجود در هوا به ازن نیز می شود.

استفاده از این دستگاه ها در فضاهای بسته منجر به افزایش بیش از حد مجاز غلظت  ازن خواهد شد که خود به عنوان یک آلاینده جدید به بافت ریه آسیب می رساند و باعث بروز مشکلاتی چون درد قفسه سینه، سرفه و سوزش گلو می شود. امروزه کارشناسان استفاده از سیستم هایی همچون آیونایزرها را توصیه نمی کنند چرا که این دستگاه ها با تولید ازن می توانند خود منشا اثرات سوءی بر سلامت کارکنان باشند. می توان نتیجه گرفت که مهم ترین معیار در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا اداری مناسب انتخاب دقیق تکنولوژی تصفیه آن است.

 

 

یک دستگاه تصفیه هوای اداری مناسب باید توانایی بالایی در جذب ذرات معلق و گازها داشته باشد به همین علت استفاده از فیلترهای الیافی و جاذب های شیمیایی در کنار هم می تواند یک دستگاه مناسب پالایش هوا را ایجاد کند. در چنین سیستم هایی هیچ خروجی جدیدی به هوا اضافه نمی شود و تنها نیاز به تعویض دوره ایی فیلترها وجود دارد.

مهمتر از هرچیز ، قبل از اقدام به خرید دستگاه تصفیه هوا اداری باید به  موارد زیر توجه کرد:

  • درک کامل و صحیح از آلودگی های موجود در محیط داخلی ساختمان و منابع انتشار آن
  • بررسی میزان تردد پرسنل و همچنین کیفیت هوابند بودن ساختمان
  • نوع سیستم تهویه مطبوع در ساختمان و وجود/عدم تزریق هوای تازه از بیرون

 

دستگاه های تصفیه هوای نوجان برای فضاهای اداری و دفتر کار کسب و کار شما

 

دستگاه تصفیه هوای اداری سقفی نوجان مهر

دستگاه تصفیه هوای اداری سقفی نوجان مهر

 

سیستم های پالایش هوای نوجان مهر مناسب برای فضاهای اداری مبتنی بر روش های جذب خالص آلاینده ها (Pure Filtration) طراحی و با استفاده از دمنده های پیشرفته و فیلترهای با قابلیت اعتماد بالا ساخته شده اند.

مدل دیواری نوجان NW300R با تایمر روز/هفته، کاربری آسان و فارغ از نیاز به مراقبت های دایمی با امکان برنامه ریزی خودکار زمانی و توقف در روزهای تعطیل است که می تواند گزینه ایی مناسب برای کاربردهایی باشد که در آن ها محدودیت فضا ایجاب می کند که نصب روی دیوار صورت پذیرد. همچنین از آنجایی که فضاهای اداری به سمت طراحی های نوین و دکوراتیو رو آورده اند قطعا استفاده از سیستم های کاستی پالایش هوا مدل نوجان NHC600 که تجهیزات آن در فضای پشت سقف های کاذب پنهان می ماند،‌ نیز میتواند انتخابی بهینه باشد.

 

 

طراحی سیستم های پالایش هوا  اداری یکی از مهم ترین فعالیت ها در شرکت مهندسی نوجان مهر می باشد. ویژگی سیستم های پالایش هوای نوجان آن است که از ابتدا بر اساس مشکلات و انتظارات خاص مصرف کننده ایرانی طراحی می شود و از این رو در موارد زیادی کارآمد تر و مقرون به صرفه تر از انواع خارجی است. کارشناسان مهندسی پالایش نوجان مهر آمادگی لازم در جهت مشاوره و بررسی فضاهای عمومی و اداری برای تعیین و طراحی مناسب ترین سیستم پالایش هوا را دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.